ERP en CRM

Een belangrijke module binnen ERP gaat over Customer Relationship Management (CRM). Het is mogelijk om enkel een CRM systeem te gebruiken, zonder dat er een ERP systeem aan te pas komt. Veel bedrijven doen dit dan ook. Het is echter juist het samenspel tussen ERP en CRM wat uw onderneming veel mogelijkheden biedt. Niet alle CRM en ERP systemen werken echter goed samen. Dit kan tot grote problemen leiden in het implementatietraject én in de gebruiksvriendelijkheid. Wij zullen ingaan op voordelen en de gevaren van het samenspel tussen ERP en CRM.

Wat is CRM?

Voordat wij over de samenwerking tussen ERP en CRM spreken, introduceren wij voor de volledigheid het concept van CRM. Customer Relationship Management systemen worden gebruikt om alle interactie met uw (potentiële) klanten te ondersteunen. Denk hierbij aan marketing, sales én alles wat te maken heeft met klanttevredenheid. Succesvol gebruik van CRM kan uw omzet op de volgende manieren sterk verhogen.

1. U behoudt langer uw klanten

Door klantgegevens goed te beheren, spoort u veel sneller ontevreden klanten op. De kans dat u een klant verliest is dan veel minder groot.

2. U verdient meer aan bestaande klanten

Door historische klantgegevens kunnen cross- en upsell mogelijkheden worden geïdentificeerd. Wanneer u bijvoorbeeld een kopieerapparaat heeft geleverd, kunt u precies op het juiste moment contact opnemen voor een aanbieding van cartridges.

3. Nieuwe klanten zijn eenvoudiger bereikt

Door het beheren en analyseren van data over uw klanten krijgt u belangrijke inzichten. U weet precies hoe uw doelgroep eruit ziet. U kunt dan uw sales- en marketingstrategie veel effectiever inzetten.

Gebruik uw gratis ERP wijzer en ontdek:

  • Welke van de honderden ERP systemen het beste passen bij uw bedrijf
  • Hoeveel een ERP implementatie in uw geval ongeveer gaat kosten
  • Welke functionaliteiten het belangrijkste zijn voor uw doelstellingen
Ontvang uw gratis ERP wijzer

Waarom u CRM én ERP moet gebruiken

CRM kan als losstaand systeem gebruikt worden óf het kan onderdeel zijn van een overkoepelend ERP systeem. Waarom is het dan zo slim om een CRM systeem en een ERP systeem samen te gebruiken?

1. ERP zorgt voor razendsnelle informatiedeling vanuit CRM

Niet iedereen binnen een organisatie werkt met een CRM systeem. Magazijnmedewerkers hebben geen directe interactie met klanten en dus hebben zij geen behoefte aan een CRM systeem. Toch is het handig dat ook zij toegang krijgen tot de data die via het CRM is ingevoerd.

Een voorbeeld:

De verkoopafdeling van een handelsbedrijf staat op het punt om een bestelling binnen te halen. Deze wordt door een accountmanager in het CRM systeem ingevoerd. Omdat de CRM module gekoppeld is aan het ERP systeem, wordt deze informatie voor iedereen binnen het bedrijf direct duidelijk. Uw inkoopafdeling begrijpt precies hoeveel materiaal moet worden ingekocht en verstuurt een inkooporder naar de leverancier.

Doordat ERP en CRM geïntegreerd zijn, is de informatie over de klantenorder direct voor iedereen inzichtelijk. In het voorbeeld zal dat leiden tot korte levertijden en dus een hogere klanttevredenheid.

2. Verrijkte klantenprofielen leveren u veel geld op

Met een CRM systeem kunnen klantenrelaties worden versterkt. Maar welke klantrelaties wilt u het liefst uitbouwen? Wanneer u CRM en ERP integreert, kunt u klantenprofielen verrijken met data uit het ERP systeem. Op deze manier komt u er achter op welke klanten het meeste rendement wordt behaald. Dat is veel interessanter dan kijken naar omzetcijfers.

Vaak is de marge bij verkopen aan grote afnemers minder dan bij kleinere klanten. U heeft natuurlijk maar een beperkte hoeveelheid tijd en geld te besteden aan zaken als marketing, sales en support. Het is dan logisch dat u deze inspanningen concentreert op de meest interessante klanten. Wanneer een klant relatief veel energie kost en weinig op levert, kunt u besluiten deze op een meer kosteneffectieve manier bij te staan.

3. Snelle verkoopbeslissingen

Alle bedrijven hebben wel eens producten op voorraad die slecht lopen. Dat is vervelend, want het opslaan van de goederen kost geld. Om deze goederen toch kwijt te raken, kunt u het ERP systeem gebruiken om te zien hoeveel producten er nog zijn en wat de marge daar van is. Daardoor kunt u snel bepalen hoeveel korting er kan worden gegeven.

Hoe integreer ik mijn CRM en ERP?

De wijze waarop u de integratie van CRM en ERP aanpakt, verschilt per situatie. Als u op dit moment al een ERP systeem heeft dan moet u op zoek naar een CRM module die hier goed bij past. Dit hoeft niet bij uw huidige ERP leverancier. Functionaliteiten, gebruiksvriendelijkheid etc. variëren enorm per oplossing. Sommige (vaak grotere bedrijven) kiezen daarom voor verschillende partijen.

U kunt ook besluiten uw huidige systemen in zijn geheel te vervangen. Of misschien heeft u op dit moment helemaal geen automatiseringssysteem. Dan zoekt u een geïntegreerd ERP systeem met een goede ingebouwde CRM module.

Maar welke systemen kunnen goed met elkaar overweg? En welke ERP systemen hebben een goede ingebouwde CRM module? Dit soort vragen zijn lastig te beantwoorden als u niet goed op de hoogte bent van het volledige aanbod. Hiervoor kunt u de ERP wijzer gebruiken. Met de ERP wijzer vindt u op basis van uw branche, bedrijfsprocessen en budget direct de juiste oplossing voor uw bedrijf.

Gebruik uw gratis ERP wijzer en ontdek:

  • Welke van de honderden ERP systemen het beste passen bij uw bedrijf
  • Hoeveel een ERP implementatie in uw geval ongeveer gaat kosten
  • Welke functionaliteiten het belangrijkste zijn voor uw doelstellingen
Ontvang uw gratis ERP wijzer
+

Ontvang uw gratis ERP wijzer en ontdek:

  • Welke van de honderden ERP systemen het beste passen bij uw bedrijf
  • Hoeveel een ERP implementatie in uw geval ongeveer gaat kosten
  • Welke functionaliteiten het belangrijkste zijn voor uw doelstellingen
Verstuur
GDPR compliant
GDPR compliant